ارزیابی و مداخله مبنی بر شواهد برای اختلال نافرمانی مخالف و اختلال سلوک در روانشناسی مدرسه
عنوان
ارزیابی و مداخله مبنی بر شواهد برای اختلال نافرمانی مخالف و اختلال سلوک در روانشناسی مدرسه
کنفرانس
سومین کنفرانس بین المللی یافته های نویندر علوم پزشکی و بهداشت با رویکرد ارتقای سلامت

چکیده
اختلال نافرمانی مخالف و اختلال سلوک یک مشکل رفتاری دوران کودکی است که با نافرمانی و
خصومت مداوم مشخص می شود. تخمین زده می شود که از هر 10 کودک زیر 12 سال یک نفر مبتلا
به ODD باشد و تعداد پسران از دختران دو به یک بیشتر است. هدف این بررسی تحلیل روابط بین
اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD )و اختلال سلوک (CD)، به ویژه با توجه به اهمیت نسبی عوامل
ژنتیکی و محیطی در ایجاد این اختلالات در مدارس می باشد. مطالعاتی که این اختلال را مورد بررسی
قرار میدهند، از پایگاه های اطلاعاتی متعدد، به دنبال روش های ابتکار همکاری و همچنین نتایج
مصاحبات به دست آمده اند. در این مقاله علاوه بر بررسی دقیق این دو اختلالات و نحوه ی برخورد کودکان
دارای این اختلال در مدارس, به بیان راه حل هایی برای کنترل و درمان از جمله مراجعه به روانپزشک و
تجویز دارو, روان درمانی برای کودکان و همچنین برای خانواده ی کودکان مبتال, مداخالت مبتنی بر
مدرسه برای درمان و کنترل کودکان و سایر مواردی که در متن مقاله بدال اشاره شده است می باشد.
نتایج نشان می دهد که علل شروع و حفظ این اختلال بیشتر با عوامل ژنتیکی مرتبط است تا عوامل
محیطی، اگرچه اهمیت دومی شناخته شده است و رفتارهایی که در ODD و CD مشترک هستند، از
جمله رفتار ضد اجتماعی که این کودکان اغلب از خود نشان می دهند.
کلمات کلیدی
اختلال نافرمانی مخالف, اختلال سلوک, روانشناسی مدرسه, روانشناسی تربیتی